Aanpak

Start de 'Flow' 

en maak verbinding. 

Eerst en vooral is op begeleiding komen een manier van thuiskomen voor je kind. Het is een plek waar het zich volledig veilig voelt en alles kan vertellen in vertrouwen. Daarom is elkaar leren kennen en een band opbouwen mijn eerste doel.

De dynamiek moet sterk zijn en daarom kiezen we alvast een welkomstgebaar bij elke sessie. Een knuffel, high five, een vuistje,… het maakt niet uit! Als er maar verbinding wordt gemaakt bij de start.

Visuele structuur 

Iedereen weet altijd graag wat, waar, wanneer, hoe, hoe lang,…? Daarom is mijn tweede doel een duidelijke afgebakende begeleiding bieden. Dat brengt rust en meer ruimte om goed te werken. Zo zal ik de tijd visueel maken met een time timer en hang ik een daglijn op die weergeeft wat we die sessie zullen doen. Het wegnemen van de pictogrammen die klaar zijn en de visuele tijd die weg tikt zorgt dan voor een duidelijk beeld en een positieve werksfeer.

Mijn sessieblaadje 

Omdat het groeiproces van een kind niet alleen belangrijk is voor volwassen maar ook voor het kind zelf, hanteer ik een sessieblaadje op niveau van de kinderen. Een blaadje waar kinderen zelf noteren wat ze denken, weten en voelen op dat moment. Want zichzelf leren inschatten, dit kunnen benoemen en gebruiken om hun doel te bereiken, zal hun groeiproces alleen maar ten goede komen. Kinderen op hun niveau betrekken geeft alleen maar een nog meer doorleefd resultaat. 

Drie taken

Tijdens de begeleiding stel ik drie belangrijke taken voorop.

Ik en mijn gevoelens

Ik speel met complimenten

Ik wil je iets vertellen

Na het welkomstgebaar bij het binnenkomen, gaan we hier dan ook meteen met aan de slag.


  • Je kind mag zijn/haar kenteken kleven op de gevoelensposter om aan te geven hoe hij/zij zich voelt. Het is belangrijk voor mij om in te schatten hoe een kind binnenkomt, met welke rugzak en met welk verhaal. We bekijken dit samen en noteren dit op het sessieblaadje van je kind. 


  • Zo kom ik bij het volgende tool waar je kind uit het rek een knuffel of een ander materiaal mag nemen dat kan helpen om zijn/haar hoofd leeg te maken en samen te vertellen wat er leeft. Want buiten de doelen die wij als volwassenen voorop stellen om aan te werken, kan een kind ook perfect zelf aangeven wat het nodig heeft. 


  • En als laatste passeren we samen bij het buitengaan nog langs de complimentenschijf. Want hoe moeilijk het ook is om een compliment te geven of te krijgen, de positieve vibe ervan werkt uitstekend. Samen leren we hoe dit iets spontaan kan worden vol gevoel en overtuiging.
Privacy policy

OK